عمومی کشتی فرنگی ، مسابقاتی برای هیچ
1396/10/22-12:10
1713
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : کشتی فرنگی

عمومی کشتی فرنگی ، مسابقاتی برای هیچ

برگزاری با قوانین قدیم، این رقابت ها را به یک تمرین سراسری تبدیل کرد تا یک مسابقه انتخابی یا کشف استعداد

مسابقات عمومی کشتی فرنگی در شرایطی 15 و 16 دی ماه جاری با شرکت 331 فرنگی کار در خانه کشتی محمد بنا تهران برگزار شد اما به خاطر عدم اعمال قوانین جدید بیشتر به یک تمرین سراسری شبیه بود تا یک مسابقه یا کشف استعداد.

در صورتی که اگر عوامل برگزاری از جمله کمیته داوران به عنوان رکن اصلی اعمال قوانین با هماهنگی قبلی کادرفنی تیم ملی بزرگسالان ریسک لازم را پذیرفته و بندهای تغییر کرده مقررات به ویژه قانون خاک اجباری را به صورت یک کارگاه آموزشی چند دقیقه ایی روی تشک و در حضور تمامی شرکت کنندگان اعم از کشتی گیر، مربی ، داور، سرپرست عوامل برگزاری تشریح و دستور برگزاری رقابت ها با قوانین جدید را صادر می کرد، بار فنی این مسابقات را چند برابر افزایش می داد.

اما افسوس که این مهم از چشم شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی ، کمیته داوران، انستیتو کشتی و حتا کادر فنی تیم ملی بزرگسالان به دور ماند تا کشتی فرنگی نتواند از فراخوان مجموعه قابل توجه بیش از 450 نفره متشکل از کشتی گیران، مربیان ، داوران و سایر عوامل درگیر و همچنین صرف وقت و هزینه ایی چند 10 میلیون تومانی استفاده لازم را ببرد، در صورتی که با کمی نگاه جهانی تر می شد بهترین استفاده را از این مسابقات برد.

در واقع باید گفت: کشتی فرنگی برای هماهنگی با تازه ترین تغییرات قوانین یک فرصت طلایی آموزشی با بار فنی بسیار بالا را از دست داد، البته این اتفاق شاید دو سه هفته دیگر به شکلی متفاوت در رقابت های بین المللی جام تختی بیافتد، اما شکی نیست که هرگز تاثیر و گستردگی اموزشی میدان رقابت های عمومی را برای جامعه کشتی فرنگی نخواهد داشت.

افسوس کار زمانی بیشتر می شود که بدانیم، اتحادیه جهانی کشتی از اواسط ماه نوامبر یا اوایل دسامبر 2017 یعنی حدود 2 الی یک و نیم ماه پیش قوانین جدید را منتشر و در اختیار فدراسیون های ملی قرار داده است که این فرصت ایده الی برای تشریح، هماهنگ شدن و پیاده کردن بند های جدید در رقابت هایی همچون عمومی کشتی فرنگی بود، اما به دلیل عدم توجه و ریسک پذیری کمیته داوران و انستیتوکشتی به عنوان دو مرجع قانونی آموزشی در اعمال قوانین جدید، این مسابقات به یک رویداد بدون دستاورد و با هزینه ایی بالا برای فدراسیون کشتی تبدیل شد.

جان کلام اینکه ریسک برای اجرای پیش هنگام قوانین و قبل از اعمال رسمی آن از سوی اتحادیه جهانی همواره یکی از عوامل مهم برتری کشورهای صاحب کشتی در رقابت های مهم بین المللی به شمار می رود و هر کشوری هم که بتواند این مهم را زودتر عملیاتی کند، بیشترین استفاده را در رقابت های قاره ای و جهانی پیش رو خواهد برد .

باید به این نکته نیز اشاره کرد که کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی در صدد است از 23 تا 27 دی ماه جاری یک دوره کلینیک 5 روز تئوری و عملی قوانین جدید داوری را برای 79 داور S1 کشتی از سراسر جهان در اسلواکی برگزار کند که در طول این مدت مدرسان با نمایش فیلم و برگزاری کلاس های تئوری تازه ترین تغییرات را به داوران آموزش خواهند داد .

البته کشورهای صاحب کشتی فرنگی جهان مدت هاست امر هماهنگی با تغییرات و قوانین جدید را آغاز کرده و کشور فنلاند هم روز شنبه 13 ژانویه برگزار کننده مسابقات بین المللی کشتی فرنگی هرمان کاره است که نخستین رقابت های تقویم اتحادیه جهانی کشتی با قوانین جدید به شمار می رود.

این رقابت ها با 2 کیلوگرم ارفاق و در شش وزن 60 ، 67 ، 77 ، 87 ، 97 و 130 کیلوگرم برگزار خواهد شد.

رقابت های عمومی کشتی فرنگی – اخبار کشتی ایران

اشتراک گذاری