عباس زندی یکی از پهلوانان بدون جایگزین کشتی ایران درگذشت
1396/08/08-11:08
2446
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : کشتی آزاد

عباس زندی یکی از پهلوانان بدون جایگزین کشتی ایران درگذشت

مراسم تشییع، صبح فردا از ورزشگاه شهید شیرودی، مراسم ترحیم روز جمعه در مسجد نور تهران

عباس زندی قهرمان اسبق کشتی آزاد ایران و جهان و یکی از پهلوانان بدون جایگزین کشتی پس از یک دوره بیماری درگذشت.

پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir این ضایعه را به خانواده محترم زندی  و جامعه کشتی کشور تسلیت عرض می کند.

مراسم تشییع پیکر پهلوان زندی از سوی خانواده ی آن مرحوم و فدراسیون کشتی از ساعت 9 صبح فردا سه شنبه 9 آبان ماه از مقابل درب اصلی ورزشگاه شهید شیرودی تهران انجام می شود.

همچنین مراسم ترحیم آن مرحوم از ساعت 11 تا 12:30 روز جمعه 12 آبان ماه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران منعقد می باشد.

 پهلوان زندی در خرداد سال 1309در محله شاپور تهران به دنیا آم، در 15 سالگی به باشگاه «ببر» رفت و زیر نظر حسن سعدیان و حاج عبدالحسین فعلی الفبای کشتی را آموخت.

در شرایطی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد اعزامی به بازی‌های المپیک 1948 لندن درآمد که فقط 18سال داشت و یک سال بعد در سال 1333 پهلوان ایران و صاحب بازوبند پهلوانی شد و پس از آن این افتخار را در سال های 1334 و 1335 تکرار کرد.

وی در رقابت‌های المپیک 1948 لندن در وزن پنجم به مقام پنجم رسید و البته در رقابت‌های المپیک 1952 هلسینکی در وزن هفتم به مقام چهارم رسید و در المپیک 1956 ملبورن نیز در وزن ششم، پنجم شد و با حضور در 3 دوره از رقابت‌های المپیک رکورد بی نظیری را از خود بر جا گذاشت.

زندی اولین کشتی‌گیر ایرانی است که به همراه توفیق جهانبخت، نخستین مدال طلای جهان را برای کشتی ایران به دست آورد، سال 1954 توکیو ژاپن، علاوه بر آن مدال طلای جشنواره بین‌المللی ورشو در سال 1955، مدال طلای بازی‌های آسیایی 1958 و مدال طلای ارتش‌های جهان در سن بازنشستگی در سال 1961 در شهر استانبول ترکیه از دیگر افتخارات زندی است.

وی سپس ردای مربیگری بر تن کرد و اولین بار در رقابت‌های جهانی 1962 تولیدو آمریکا تیم تحت هدایت وی توسط امامعلی حبیبی و منصور مهدیزاده صاحب دو مدال طلا و توسط محمد خادم و غلامرضا تختی صاحب دو مدال نقره شد و در مجموع با 25 امتیاز سوم شد و البته این مربیگری در زمان ریاست کوتاه مدت بلور بر فدراسیون کشتی بود.

زندی در سال های 1964 و 1968 ودر دو ره آورد المپیک توکیو و مکزیکوسیتی نیز سرمربیگری ملی پوشان را بر عهده داشت که تیم ایران با دو مدال برنز علی اکبر حیدری و محمد علی صنعتکاران در توکیو پنجم شد و در رقابت‌های 1968 نیز تیم ایران توسط عبدالله موحد نابغه کشتی ایران صاحب 1 مدال طلا و شمس الدین سید عباسی و ابوطالب طالبی صاحب دو مدال برنز شد و در مجموع تیم ششم شد و این پایان راه زندی در مربیگری کشتی در تیم ملی بود.

مرحوم غلامرضا تختی در مورد عباس زندی می‌گوید: موقعی که به باشگاه پولاد رفتم برای تمرین کشتی، زندی قهرمان تیم ملی بود. در حین تمرینات آنقدر از عباس زندی زمین خوردم که پشتم بوی جرم تشک کشتی گرفت، در عوض ساخته شدم و به تیم ملی راه یافتم و من برای همیشه از داش عباس زندی ممنون و سپاسگزارم به این دلیل که من 2 مدال نقره سال‌های 1951 و 1952 خود را در وزن ششم با رفتن عباس زندی به وزن هفتم بدست آوردم والامعلوم نبود شاید من هم اوایل ورودم به تیم ملی در وزن هفتم عنوانی نمی‌توانستم کسب کنم و این بالاترین محبت زندی در سال‌های اولیه کشتی به من بود .

پهلوان عباس زندی – کشتی آزاد- غلامرضا تختی – اخبار کشتی ایران 

اشتراک گذاری