بی احترامی به داوران بین المللی بازنشسته کشتی با عنوان تقدیر
1396/09/26-10:09
1995
پایگاه خبری اخبار کشتی ایران
عزیزاله اطاعتی
دسته بندی خبر : داوران یادداشت

بی احترامی به داوران بین المللی بازنشسته کشتی با عنوان تقدیر

مقصر کیست، کمیته داوران یا فدراسیون کشتی ؟

این روزها برگزاری رقابت های بین المللی پی در پی، فرصت خوبی بود تا کمیته داوران فدراسیون کشتی بتواند با استفاده از آن و تقدیر از داوران بین المللی در آستانه بازنشستگی، برگ زرینی در دفتر خاطرات دوران داوری آنها به یادگار بگذارد.

اما عملکرد ضعیف و نحوه برخورد متولیان داوری با این موضوع، نه تنها زمینه ساز خرسندی داوران بازنشسته را فراهم نکرد، بلکه باعث دلگیری آنها نیزشد.

مردانی که بیش از سه دهه جوانی و بهترین روزهای زندگی خود را صرف داوری کرده و در سخت ترین شرایط در کنار مربیان و کشتی گیران بوده اند، انتظار دارند که حداقل آخرین برگ تاریخ داوری آنها با خاطره ای خوش همراه باشد، اما اخیرا متاسفانه چنان برخوردی با اداب و رسوم تعریف شده در دنیای داوری صورت گرفت که حتی داوران بازنشسته دعوت شده به اصفهان، تمایلی برای شرکت در این مراسم به اصطلاح تقدیر از خود نشان ندادند.

در همین راستا اعتراض 4 تن از داوران دعوت شده برای شرکت در مراسم نیم ساعته تقدیر که باید با هزینه شخصی و یک ساعت قبل از مراسم در محل برگزاری مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی باشگاه های جهان در اصفهان حاضر شوند، قابل بحث است .

با داوران معترض که هم کلام شده و از علت شرکت نکردن آنها در این مراسم جویا می شوی، همگی انگشت روی روند ضعیف و بی اهمیت جلوه دادن برگزاری مراسم تقدیر از سوی متولیان داوری کشتی کشور گذاشته و آن را نوعی بی احترامی به خود و داوران می دانند.

می گویند، مراسمی که آقایات زحمت ارسال یک دعوتنامه کاغذی، اجازه حتی یک قضاوت و زمینه ساز اقامت در طول مسابقات را به خود نداده اند، چگونه می تواند باعث دلخوری نشود، امری که در دنیای داوری کاملا تعریف شده است و تشکیلات داوری فدراسیون های ملی کشورهای دیگر، تلاش می کنند به بهترین شکل و در مهمترین مسابقات از داوران بازنشسته خود تقدیر کنند.

براستی مقصر کم رنگ برگزار کردن مراسم خداحافظی یا تقدیر از داوران بازنشسته چه کسانی هستند، متولیان داوری یا مسوولان فدراسیون کشتی؟ اما تا آنجایی که ما خبر داریم، فدراسیون کشتی مشکلی با برگزاری مراسم و حتی دادن امکاناتی اولیه برای هرچه بهتر برگزار شدن این روند ندارد و به نظر می رسد این تشکیلات مربوطه است که باید خلاقیت به خرج داده و با پیشنهادات آبرومندانه، از اعتبار داوران خود دفاع کند که متاسفانه چنین نیست.

با کمی نگاه به کشورهای اطراف می توان متوجه شد که تقدیر از داوران بازنشسته به این شکل که ما عمل می کنیم نیست، آنها داوران خود را همراه تیم های ملی راهی مسابقات جهانی یا بین المللی می کنند تا با قضاوت در مسابقات رسمی بین المللی از دنیای داوری خداحافظی کنند، حالا اعزام به خارج پیش کش، اما باید بپذیریم که دریغ کردن از یک قضاوت خداحافظی در مسابقات بین المللی داخل کشور بی انصافی و بی احترامی است.

این روند برای خود آقایانی که امروز روی صندلی های اهدایی از سوی فدراسیون کشتی غرق در غرور هستند و قوانین را طوری تدوین می کنند که همواره کفه سنگین ترازو به طرف خودشان باشد نیز اتفاق خواهد افتاد، قشنگ نیست که بی احترامی به داوران و گرفتن یک روز تاریخی از آنها به یک فرهنگ تبدیل شود.

به هر صورت این روند نیازمند باز نگری جدی و لازم است که فدراسیون کشتی به ویژه رسول خادم در مدیریت 4 سال آینده خود با نگاهی متفاوت و متحول گرانه تر به امور داوری نگریسته و از ناکارامدی ها و اتفاقات ناخواسته که باعث زیر سوال بردن فدراسیون و جامعه داوری باشد، جلوگیری کند.

عزیزاله اطاعتی – پایگاه خبری اخبار کشتی ایران www.iwn.ir

داوران بین المللی کشتی – تقدیر از داوران کشتی  

اشتراک گذاری